Rádió Bézs

2015 február. Megszólal a Rádió Bézs. Még idegen a fülnek, még senki nem tudja, mi is ez, de a csapat erős, a hallgatók kíváncsiak. És „szól a Rádió.” Ahol nem celebek, hanem hús-vér emberek beszélnek. Önhöz is. Hibákkal néha, de szívből, ésszel, nem pénzért. Önkéntes mindenki. 

 >>>
Rádióbézs

Markovits Ferenc

Nagyjából tíz évesen eldöntöttem, hogy rádiós – tévés szeretnék lenni, semmi egyéb nem érdekelt. Naprakészen ismertem az összes rádió- és televízió készüléket, az autókat és a repülőgépeket is. Az iskolarádió és az iskolaújság oszlopos tagjaként még Koncz Zsuzsát is meginterjúvoltam. Érettségi után egy hónappal már az MTV Szabadság téri székházában világosítottam a stúdiókban és a híradónál, majd rendezőasszisztens lettem. Saját kisfilmeket is készíthettem, nagyon büszke voltam arra, hogy a KISZ Kísérleti Filmstúdióban két olyan filmet is forgattam, melyek – rendezői diploma nélkül -  adásba kerültek.

Öt év alatt rájöttem, hogy a „képkeretezők” sokszor felszínes, nagyképű világánál jobban vonz a rádió intimebb, elmélyültebb légköre. 1977-től egészen 2015-ig a Bródy Sándor utcai stúdiókban dolgoztam. Magyar - népművelés szakos tanári diplomámat munka mellett szereztem meg. Rendező-asszisztens, riporter, szerkesztő - rendező, végül középvezető lettem. Hang - és mese játékokat, gyerek, dokumentum és riport műsorokat készítettem, összesen huszonhét szakmai díjat kaptam, sok hivatalos külföldi úton, fesztiválon voltam.  

Két éve fejeztem be a Hallgatni Aranyt! - című weboldal készítését. Kilencven vezető színészünkkel több mint kétszáz Arany verset, levelet rögzítettem. http://www.hallgatniaranyt.hu/

 

• V I P Váró - Markovits Ferenc • Csütörtök • 09:00-10.00 •

2021-11-25 09 óra VIP-váró, ezúttal a repülő énekesnővel.

Ha fölmerül a kérdés, hogy a könnyűzenében kinek a neve forrt össze leginkább a repüléssel, akkor sokan azonnal rávágják, hogy Vincze Lillának.

Lilla és a Napoleon Boulevard fénykorát a nyolcvanas - kilencvenes években élte. Sikereiket jól jellemzi, hogy négy év alatt összesen 1 millió hanghordozót adtak el.

A Szállj velem óta közismert az énekesnő rendkívüli vonzódása a repülés világához. Dalszövegekben, klipekben is állandóan visszatér a téma. Lilla már hőlégballonból is ugrott, vitorlázott, sokat repült Cessnával, helikopterrel, s az is előfordult, hogy ejtőernyővel landolt koncertje helyszínén. Ő volt a JetStream kisgépes légitársaság háziasszonya, s az is megtörtént, hogy koncertet rögtönzött egy utasszállító fedélzetén, de az is, hogy zenekara repüléstől rettegő férfi tagját támogatta egy kis lélekmelegítővel.

( A 2021.07.05-i adás ismétlése )

2021-11-18 09 óra A VIP váró vendége volt a MALÉV első tíz részvényesének egyike, Németh László, aki a hírhedt HA-LCI járat 1975-ös bejrúti katasztrófájában is érintett.

Első felesége, Tallér Ágnes junior stewardess az egyik áldozat volt. A máig tisztázatlan, dupla nullás ügyet a korabeli hatóságok agyonhallgatták, majd titkosították. Igazából csak Németh László sok éves magánnyomozása volt az egyetlen érdemi kísérlet a teljes igazság feltárására. Sok mindent kiderített, ám a végső cél, a gép kiemelése még mindig várat magára.

Németh az angliai férfi kosárlabda válogatott egykori szövetségi kapitányaként rengeteget repült. Ezúttal nem Bejrút volt a téma, hanem több millió kilométeres civil- és sportolói utazásainak legjobb történetei. Egy kisgépről bepillanthattunk Washington ma már tiltott légterébe, a Pentagon fölött, megtudhattuk, hogy lehet az Egyesült Arab Emirátusokból hazarepültetni egy komplett jazuccit, s azt is, hogy a mester kosarasai miért cipelik föl játszó cipőiket, mezüket a fedélzetre.

( A 2021.06.28-i adás ismétlése )

2021-11-11 09 óra Egy világutazó tudósító repülős kalandjai az USÁ-ban.

Bombera Kriszta tévés műsorvezető Amerikából már több világrengető eseményről is tudósított, 2001. szeptember 11-én például az ikertornyokba repülő gépekről, vagy 8 évvel később a Hudson folyó mellől, ahonnan Sully kapitány vízreszállása után az óriási mentőakciót közvetíthette.

A VIP váróban főleg az USA belföldi repülési viszonyairól beszélgettem Krisztával, aki sok évig élt az Államokban. Rengeteg tapasztalatot gyűjtött a tengerentúli és az Amerikán belüli légi utazásról, ami ma már neki annyira megszokott, mint mondjuk nekünk az Inter Cityvel vonatozni.

Először 18 évesen repülte át az Óceánt, mert Kaliforniában babysitter állást kapott egy évre. Bár az extrém sportok nagy rajongója, ám a zuhanós erőpróbákat vagy a turbulenciát nagyon nem szereti. Lelkesedni tud viszont például egy kétszintes Jumbo kényelméért, de leginkább mégis a turistaosztályt preferálja. Markáns véleménye van az iparosított repülés nem mindig barátságos körülményeiről, de már ő is alig várja, hogy ismét útra kelhessen. Sajátmagát reptéri logisztikában, úti csomagolásban nem tartja túl jónak, de az évek múlásával azért ez is sokat javult. Több egykori Malévessel is jóban van, nagyra tartja még mindig működő összetartásukat, hivatástudatukat.

( A 2021.06.21-i adás ismétlése )

2021-11-04 09 óra A VIP váróban az iho.hu repülési rovata szerkesztőjével, Márványi Péterrel beszélgettem. A néhai Magyar Rádió sok évtizedig volt közös munkahelyünk, de két különböző szerkesztőségben dolgoztunk. A Bródyban közismert volt Péter repülésmániája, az, hogy minden fontos repülős eseményen, új típus avatásán, légitalálkozón ott volt, Európa, és sokszor a világ bármely pontján is történjen az.

Már gyerekkorában beleszeretett a vitorlázás világába, hogy később a „Foltos Hiéna” kitüntető címet kiharcolva újságíróként repülhessen szinte a létező összes kis- és nagygépen. Repült mezőgazdasági és gázvezeték vizsgáló Pilátussal, a Malév teljes flottájával, de Boeing 747-sel, katonai gépekkel, helikopterekkel is. Kiváló „virtuális pilóta” lett egy angliai kiképző szimulátorban. A Tv-Híradó néhai operatőr-pilótájával. Edelényi Gáborral számos rádiós-tévés interjút vettek föl egy régi katonai helikopter fedélzetén, amely több évig a tévé gépeként is szolgált.

Elképesztő mennyiségű légi élményének most csak kis töredékét osztotta meg velünk. Beszélgetésünk egy larnacai gépeltérítés izgalmas történetével kezdődik, a riporter csak ritkán hallható nézőpont-jából…

( A 2021.06.14-i adás ismétlése )

2021-10-28 09 óra Epres Attila volt a VIP váróban.

A sorozat következő vendége egyik kedvenc színészem Epres Attila volt.

Az Örkény Színház tagja kiváló színházi, filmes, rádiós szerepei mellett rengeteget szinkronizál. Ő a magyar hangja például Jason Stathamnek a Feláldozhatókban és a Szállítóban, a Hegyi doktorban pedig Martin Grubernek. Szerencsére sok hangjátékban dolgozhattunk együtt.

Attila fut, kerékpározik, motorozik, kajakozik és sokféle szerkezettel repült már, ami képes legyőzni a gravitációt. Jelenleg egy kisgépes tanfolyam hallgatója, amely a COVID miatt félbeszakadt, de korábban 15 ejtőernyős ugrást is végrehajtott. Vitorlázó-, motoros gépes és ejtőernyős kalandok mellett a méltatlanul mellőzött mezőgazdasági repülők is képbe kerülnek egy felolvasás kapcsán. Tavaly Attilával vettem föl öt részes sorozatot a felvidéki Dobos László Földindulás című regényéből. A történet a második világháború után, Szlovákiában játszódik, az egyik főszereplő maga az író, a másik pedig egy meglehetősen zárkózott mezőgazdasági pilóta, aki korábban vadászgépen repült.

S hogy a színház se maradjon ki, műsorunk azzal az egyedülálló előadással indult, amelyben Attila „fizetett” terroristaként először a Tháliában, majd egy Malév gép fedélzetén, útban Larnaca felé is nagyot alakított a Csillagszóróban.

( A 2021.06.07-i adás ismétlése )

2021-10-21 09 óra A VIP váró sorozat első vendége volt a rendkívül népszerű író, Vámos Miklós. Könyveit nemcsak idehaza szeretik sokan, hanem a világ számos pontján, Nyugat Európától- az Egyesült Államokig, Kínától Litvániáig számtalan nyelvre lefordították. Miklós hat idegen nyelven beszél, rengeteget utazott, igazi világpolgár.

A repülés számára meglehetősen rutinszerű dolog, kiérlelt légi filozófiáját is megismerjük. A műsorból sok más mellett kiderült, hogy Berki Tamás jazz énekessel, és Gergely Ágnessel a hatvanas években ők voltak a Gerilla nevű pol-beat együttes. Egyik számukat, az Elment a repülőt is felidéztük, s az is kiderült a műsorból, hogy egy koppenhágai átszállásnál a Gerillák miért késték le a csatlakozó járatot.

Ha Miklós ma gépre ül, akkor a repülőtéren gyakran várják „Mr. Vamós” feliratú táblával, s az őt fuvarozó különjáratú autóval. Egy előadókörútján így abszolvált például két nap alatt négy német várost.

Bár régóta ismerem, de csak most tudtam meg, hogy az író kiképzett légidesszantos, de végül lemaradt a kiskatonákért érkező honvédségi helikopterről.

( A 2021.05.31-i adás ismétlése )

2021-10-14 09 óra A Légifotó, légifelvétel Facebook oldalán gyakran találkozhatunk Jászai Balázs profi képeivel, melyek a levegőből készülnek Magyarország kastélyairól, műemlékeiről, építészeti és egyéb kincseiről. Mindig is érdekelt, kit takar a név és az is, hogyan készülnek kisrepülőgép- és helikopter fedélzetéről ezek a felvételek. Egy különleges munka kulisszáiba pillanthatunk be Balázzsal, aki a repülés megszállottja már hosszú évek óta. A Civertan stúdió munkatársaként sok lehetősége nyílik, hogy keresztül-kasul repülhessen, fotózhasson az ország felett.

2021-10-07 09 óra Lengyel Zoltán zongora- és orgonaművész, zeneszerző, ún. kreatív zenész. Otthonosan mozog a klasszikus- és a kortárs zenében, a jazzben, az improvizációkban. Szóló koncertjeivel már a fél világot bejárta, a Fesztiválzenekarral egészen a Carnegie Hallig is eljutott Stravinsky Petruskájának zongoraszólójával.

Életének másik fontos része a repülés, Zoli kisgépes oktató, izgalmas koncepcióval. Ennek részletei műsorunkból megismerhetők, afféle gyorsított kisgépes elméleti képzés hallgatói lehetnek ma. Természetesen az adás összes zenéje Lengyel Zoltán zongorájából, orgonájából, szintetizátorából csendül majd föl. Ezekből néhány a toseethesun nevű szerzői oldalán is könnyen elérhető. http://www.toseethesun.com/

2021-09-30 09 óra A VIP váró eddigi adásaiban csak a Föld légkörében repkedtünk. Ez az első alkalom, hogy kilépünk a világűrbe, s 470 millió kilométerre, a Marsra utazunk. Útikalauzunk a Mars kutatás egyik legismertebb hazai szakértője, Hargitai Henrik, az ELTE adjunktusa lesz. Henrik már 2005-ben elkészítette a fiktív Kárpátia Űrhajó kalandjait, mely egészen a Planetárium bezárásáig az ifjabb közönség népszerű programja volt. Részt vett magyar és amerikai Mars utazás szimulációkon, s most éppen egy újabb amerikai kutatóútra készül. Kiderül, milyen magyar földrajzi neveket kaptak bizonyos marsi kráterek, hogyan működik a Husar Rover Mars-járó, s hogy magáncégek milyen, gyakran becsődölő terveket szőnek a vörös bolygó meghódítására. Henrik egyébként több, egyedülálló Mars térkép alkotója is.

2021-09-23 09 óra A VIP-váró első operatőr vendége Kovalik András, aki még MTV-s színekben a külpolitikai szerkesztőség munkatársaként, többszáz repülést abszolvált. A Föld szinte minden kontinensére elutazott, járt válság- és hadizónákban. Kamerájával számos izgalmas, néha életveszélyes kalandot, felszállást élt át hőlégballonon kis- és nagygépen, de földi frontokon is. András és édesanyja, Kovalik Márta a neves, közelmúltban elhunyt rádiós is dolgozott a Rádió Bézsnél.

2021-09-16 09 óra A VIP várónak Davidovics András az első civil vendége. A nemzetközi cégnél dolgozó üzletember ha nincs Covid, szabadidejét leginkább utazással tölti, eddig már közel 50 országban járt, többnyire légi úton. A röpködést még egy szovjet úttal kezdte, s ha választania lehetett, akkor az Aeroflot helyett inkább a Malév mellett döntött. Közép – és Dél Amerikába, Afrikába is elrepült, s ebben az egy órában megtudjuk, mire kell leginkább figyelni egy economy osztályon utazó turistának. Kolbász és bicska elkobzás, aranynak nézett eljegyzési rézgyűrű a vámosok figyelő tekintetének kereszttüzében. Figyelem, rengeteg érdekes élmény és praktikus jótanács következik.

2021-09-09 09 óra Szabó Simon

A színész középgeneráció jeles képviselője, Szabó Simon, aki számos film- és színházi szerep mellett több díjazott filmet is rendezett. Ő a vagány, bevállalós csávó őstípusa, akinek piedonei alkata mögött az olasz színészhez hasonló, mélyen érző szív, érzékeny lélek lakozik. Simon legnagyobb repülési élménye egy harci helikopterhez fűződik, s az is kiderül, hogy egy szerencsésen túlélt repülés után milyen feliratot tetováltatott a kezére. Felesége egy ideig stewardess volt, apósa pedig ma is aktív repülőmérnök, jelenleg a légimentőknél. Örökmozgó lényének nem igazán jön be a nagy utasszállítók szűk ülése, a beszorítottság, a tömeg.

2021-09-02 09 óra L.Dézsi Zoltánra, az ATV Heti Napló riporterére, már régebben felfigyeltem mert feltűnően gyakran készített repülős anyagot. Sosem gondoltam, hogy aki ennyi érdekes légi témáról forgat, nem igazán nagy barátja a repülésnek. Zoli inkább csak a földön szeret kutatni, beszélni, interjúzni a gépekről, a röpködéshez pedig szerencsére mindig számíthat vállalkozó kedvű operatőrére. Régóta készültünk erre a beszélgetésre, végül augusztusban kerestem föl saját otthonában.

2021-08-26 09 óra Hardy Mihályt tv híradós riporterként ismertük és kedveltük meg, majd a mikrofon túloldalán is otthonosan mozgott, mint például a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Újabban rádiózik, ő a Klubrádió főszerkesztő helyettese. Életének egyik legbiztosabb pontja azonban a repülés, ami nem csoda, hiszen szülei jóvoltából már hat hónaposan utazott egy LI-2-es Teve fedélzetén. Saját bevallása szerint a boszorkányseprűn kívül nem igen akad olyan repülő szerkezet, amit még ne próbált volna ki.

2021-08-16 09 óra Negyven évvel ezelőtt két amerikás magyar, Krug László és Németh Zsigmond már javában készülődött egy világraszóló nagy utazásra. Az volt a tervük, hogy az 50.évfordulón megismétlik Endresz György és Magyar Sándor 1931-es óceánrepülését. Mindkét akció fő célja a trianoni döntés elleni tiltakozás volt.

A rendkívüli vállalkozáshoz vettek egy megbízható Beechcraft Bonanza egymotoros gépet, s nekiláttak átalakításának. Ahogy 1931-ben, úgy 1981-ben is leszállás nélkül kellett megtenni a New Foundland - Budapest közötti mintegy 6.000 kilométert, ezért a szárnyakra pót üzemanyagtartályokat szereltek. Úgy elméletben, mind a gyakorlatban éjt nappallá téve folyt az időjárási előrejelzések, az óceán fölötti aerodinamikai viszonyok és a hosszútávú repülés szigorú szabályainak tanulmányozása. Vállalkozásukat 1981.júliusában teljes siker koronázta, az Endresz - Magyar duó számos világrekordját felülmúlták. A nagy repülésen csupán 1,5 kilométernyi navigációs tévedést „gyűjtöttek be”, 3 napos csúszásuk pedig a rossz időjárás számlájára írandó.

Először az Egyesült Államokban élő Krug László beszél egy, még a kilencvenes években készült felvételen, ő egyébként nemrég ünnepelte 90. születésnapját. Őt Németh Zsigmond követi, aki harminchárom év amerikai élet után 2002-ben költözött haza.

2021-08-09 09 óra Marinov Gábor neve Hollywoodban is jól cseng. Olyan filmek vizuális effektjeinek mestere, mint például a Terminátor 3, Az ősök gyűrűje vagy a Még egy nap az élet. A Terminátor bunkeralagútba becsúszó, lángoló helikoptere eredetileg valós modell volt, mely nagyon nem tűnt hitelesnek. Végül lecserélték a makettet Gábor virtuálisan megrajzolt, 3D-s repülős szerkezetére. Idehaza a Szabadság, szerelemben például azon a helikopteren dolgozott, amelyen az operatőr a Bem tér fölé emelkedve annak 1956-os arculatához fotózott madárperspektívából.

Se szeri se száma a videójátékokhoz készített 3D-s repülős, elképesztő légi csatás animációknak, melyek Gábor stúdiójából kerültek ki. A neves szakember anno a legendás Guru magazin alapító szerkesztője volt. Egzotikus privát utakon is részt vesz, s egyik legkedvesebb szórakozása a világ nagyvárosai fölötti repkedés.

2021-08-02 09 óra VIP – váró: id.Rubik Ernő repülőgéptervezőről Kovács Jánossal.
A bűvös kocka atyja, Rubik Ernő méltán világhírű. Édesapja, idősebb Rubik Ernő pedig a repülőgéptervezésben ért el világraszóló sikereket. Olyan gépek megalkotása fűződik
nevéhez, mint a Góbé, a Vöcsök vitorlázók, vagy a motoros Kánya.
Pályafutása meseszerű:
az első világháború után félárván maradt Rubik-gyerekeket óriási erőfeszítésekkel nevelte varrónő édesanyjuk. Tehetségére már az általánosban felfigyeltek, így anyagiak hiányában taníttatásuk lett az a vagyon, amivel Rubik Ernő igen jól sáfárkodott. A kis műegyetemi műhelytől ha nem is könnyű, de egyenes út vezetett saját esztergomi repülőgépgyáráig, amely számos világhírű vitorlázó- és motoros kisgép szülőhelye. A MALÉV, a sport- és a katonai repülés sok nagy pilótája, repülőmérnökök az ő gépein, sokszor az ő oktatása mellett kezdték pályafutásukat, még a Boeing gyárba is eljutott egy tanítványa, aki még innen is kikérte mestere tanácsait. A szárnyas Rubik legalább akkora zseni, mint fia, bár róla ma sokkal kevesebb szó esik. Ezt a hiányt igyekszik némileg pótolni ez a műsor, melyben a Rubik család jóbarátjával, Kovács János közgazdásszal beszélgetek a „szárnyas” Rubikról. Kovács János ismert üzletember, s egyébként maga is rutinos gyakorló kisgépes pilóta, a repülés régi megszállottja.

2021-07-26 09 óra Bayer Ilona az idősebb generációknak már a ’70-es évektől, a régi TV Híradó egyik kedvenc riportere, műsorvezetője volt, ma is rendkívül aktív életet él. Egyebek mellet műsort vezet a Rádió Bézsben.
Szolnokon született, így fiatalon megismerte a katonai repülőtér varázslatos világát, a pilótákat, sőt, egyikükkel még báli táncot is lejtett. Száguldó híradósként kipróbálhatta, milyen egy nap alatt 3-4 helyszíni riportot készíteni a tévé külön bejáratú helikopterével. A világ számos izgalmas pontjára eljutva több mint ötven szolgálati utat abszolvált, s a 2-3 fős ministábok hölgytagjaként ő is cipelte a dögnehéz felszerelést. Ily módon Göncz Árpád kíséretének is többször tagja volt. Ma leginkább Japánba utazik, ahol - évente egyszer - lányát és családját, „kis szamuráj” becenevű 4 éves unokáját látogatja meg, aki a teenager Ilonához hasonlóan jelenleg éppen pilóta szeretne lenni.

2021-07-19 09 óra  Bár a hintán szédül, ám a repülést kifejezetten szereti egyik legnépszerűbb színész - rendezőnk, Koltai Róbert. Los-Angelestől Szimferopolig, Brazíliától- Rómáig berepülte már a fél világot. A rozoga IL-18- as fedélzetén ugyanúgy otthonosan érzi magát, mint Andy Vajna egykori magángépén, ahol kis időre még a kormányzást is kipróbálhatta Kern Andrással együtt. Talán egyedül a Sose halunk meg forgatásán érezte magát rosszul a levegőben, amikor egy növényvédő gép fedélzetén forgattak egy repülős jelenetet.
1969-ben nézettségi csúcsokat döntött az Őrjárat az égen című legendás tv sorozat, melyben Robi - sok más neves színésszel együtt - egy ifjú vadászpilóta növendéket játszott. A széria fontos célja volt, hogy kedvet csináljanak az ifjúságnak a vadászpilóta képzéshez.

2021-07-12 09 óra Valószínűleg Fazakas Péter az a magyar filmrendező, aki eddigi életművében a legtöbbször dolgozott föl repülési témákat. 2013-ban forgatta a Szabadság különjárat című tévéfilmet, amely az 1956-os Budapest-Szombathely járat eltérítéséről szól. Kiváló színészeinken kívül fontos szerepet játszott a HA-LIX lajstromjelű LI-2-es Teve, mely a Goldtimer Alapítvány gyönyörűen felújított utasszállítója. Néha Budapest fölött is feltűnik, mint retró sétarepülő. Ebből a típusból az egész világon ez az egyetlen működő példány. Mint majd bővebben kiderül, volt egy díszlet makettje is, mely az utastér tökéletes másaként segítette a forgatást. Erről és a rendező többi repülős témájú filmjéről, és hangjátékáról beszélgetünk.

2021-07-05 09 óra VIP-váró, ezúttal a repülő énekesnővel.

Ha fölmerül a kérdés, hogy a könnyűzenében kinek a neve forrt össze leginkább a repüléssel, akkor sokan azonnal rávágják, hogy Vincze Lillának.

Lilla és a Napoleon Boulevard fénykorát a nyolcvanas - kilencvenes években élte. Sikereiket jól jellemzi, hogy négy év alatt összesen 1 millió hanghordozót adtak el.

A Szállj velem óta közismert az énekesnő rendkívüli vonzódása a repülés világához. Dalszövegekben, klipekben is állandóan visszatér a téma. Lilla már hőlégballonból is ugrott, vitorlázott, sokat repült Cessnával, helikopterrel, s az is előfordult, hogy ejtőernyővel landolt koncertje helyszínén. Ő volt a JetStream kisgépes légitársaság háziasszonya, s az is megtörtént, hogy koncertet rögtönzött egy utasszállító fedélzetén, de az is, hogy zenekara repüléstől rettegő férfi tagját támogatta egy kis lélekmelegítővel.

2021-06-28 09 óra A VIP váró vendége a MALÉV első tíz részvényesének egyike, Németh László, aki a hírhedt HA-LCI járat 1975-ös bejrúti katasztrófájában is érintett.

Első felesége, Tallér Ágnes junior stewardess az egyik áldozat volt. A máig tisztázatlan, dupla nullás ügyet a korabeli hatóságok agyonhallgatták, majd titkosították. Igazából csak Németh László sok éves magánnyomozása volt az egyetlen érdemi kísérlet a teljes igazság feltárására. Sok mindent kiderített, ám a végső cél, a gép kiemelése még mindig várat magára.

Németh az angliai férfi kosárlabda válogatott egykori szövetségi kapitányaként rengeteget repült. Ezúttal nem Bejrút a téma, hanem több millió kilométeres civil- és sportolói utazásainak legjobb történetei. Egy kisgépről bepillanthatunk Washington ma már tiltott légterébe, a Pentagon fölött, megtudjuk, hogy lehet az Egyesült Arab Emirátusokból hazarepültetni egy komplett jazuccit, s azt is, hogy a mester kosarasai miért cipelik föl játszó cipőiket, mezüket a fedélzetre.

2021-06-21 09 óra Egy világutazó tudósító repülős kalandjai az USÁ-ban.

Bombera Kriszta tévés műsorvezető Amerikából már több világrengető eseményről is tudósított, 2001. szeptember 11-én például az ikertornyokba repülő gépekről, vagy 8 évvel később a Hudson folyó mellől, ahonnan Sully kapitány vízreszállása után az óriási mentőakciót közvetíthette.

A VIP váróban főleg az USA belföldi repülési viszonyairól beszélgetek Krisztával, aki sok évig élt az Államokban. Rengeteg tapasztalatot gyűjtött a tengerentúli és az Amerikán belüli légi utazásról, ami ma már neki annyira megszokott, mint mondjuk nekünk az Inter Cityvel vonatozni.

Először 18 évesen repülte át az Óceánt, mert Kaliforniában babysitter állást kapott egy évre. Bár az extrém sportok nagy rajongója, ám a zuhanós erőpróbákat vagy a turbulenciát nagyon nem szereti. Lelkesedni tud viszont például egy kétszintes Jumbo kényelméért, de leginkább mégis a turistaosztályt preferálja. Markáns véleménye van az iparosított repülés nem mindig barátságos körülményeiről, de már ő is alig várja, hogy ismét útra kelhessen. Sajátmagát reptéri logisztikában, úti csomagolásban nem tartja túl jónak, de az évek múlásával azért ez is sokat javult. Több egykori Malévessel is jóban van, nagyra tartja még mindig működő összetartásukat, hivatástudatukat.

2021-06-14 09 óra A VIP váróban az iho.hu repülési rovata szerkesztőjével, Márványi Péterrel beszélgetek. A néhai Magyar Rádió sok évtizedig volt közös munkahelyünk, de két különböző szerkesztőségben dolgoztunk. A Bródyban közismert volt Péter repülésmániája, az, hogy minden fontos repülős eseményen, új típus avatásán, légitalálkozón ott volt, Európa, és sokszor a világ bármely pontján is történjen az.

Már gyerekkorában beleszeretett a vitorlázás világába, hogy később a „Foltos Hiéna” kitüntető címet kiharcolva újságíróként repülhessen szinte a létező összes kis- és nagygépen. Repült mezőgazdasági és gázvezeték vizsgáló Pilátussal, a Malév teljes flottájával, de Boeing 747-sel, katonai gépekkel, helikopterekkel is. Kiváló „virtuális pilóta” lett egy angliai kiképző szimulátorban. A Tv-Híradó néhai operatőr-pilótájával. Edelényi Gáborral számos rádiós-tévés interjút vettek föl egy régi katonai helikopter fedélzetén, amely több évig a tévé gépeként is szolgált.

Elképesztő mennyiségű légi élményének most csak kis töredékét osztja meg velünk. Beszélgetésünk egy larnacai gépeltérítés izgalmas történetével kezdődik, a riporter csak ritkán hallható nézőpont-jából…

2021-06-07 09 óra Epres Attila a VIP váróban.

A sorozat következő vendége egyik kedvenc színészem Epres Attila.

Az Örkény Színház tagja kiváló színházi, filmes, rádiós szerepei mellett rengeteget szinkronizál. Ő a magyar hangja például Jason Stathamnek a Feláldozhatókban és a Szállítóban, a Hegyi doktorban pedig Martin Grubernek. Szerencsére sok hangjátékban dolgozhattunk együtt.

Attila fut, kerékpározik, motorozik, kajakozik és sokféle szerkezettel repült már, ami képes legyőzni a gravitációt. Jelenleg egy kisgépes tanfolyam hallgatója, amely a COVID miatt félbeszakadt, de korábban 15 ejtőernyős ugrást is végrehajtott. Vitorlázó-, motoros gépes és ejtőernyős kalandok mellett a méltatlanul mellőzött mezőgazdasági repülők is képbe kerülnek egy felolvasás kapcsán. Tavaly Attilával vettem föl öt részes sorozatot a felvidéki Dobos László Földindulás című regényéből. A történet a második világháború után, Szlovákiában játszódik, az egyik főszereplő maga az író, a másik pedig egy meglehetősen zárkózott mezőgazdasági pilóta, aki korábban vadászgépen repült.

S hogy a színház se maradjon ki, műsorunk azzal az egyedülálló előadással indul, amelyben Attila „fizetett” terroristaként először a Tháliában, majd egy Malév gép fedélzetén, útban Larnaca felé is nagyot alakított a Csillagszóróban.

2021-05-31 09 óra  A VIP váró sorozat első vendége a rendkívül népszerű író, Vámos Miklós. Könyveit nemcsak idehaza szeretik sokan, hanem a világ számos pontján, Nyugat Európától- az Egyesült Államokig, Kínától Litvániáig számtalan nyelvre lefordították. Miklós hat idegen nyelven beszél, rengeteget utazott, igazi világpolgár. 

A repülés számára meglehetősen rutinszerű dolog, kiérlelt légi filozófiáját is megismerjük. A műsorból sok más mellett kiderül, hogy Berki Tamás jazz énekessel, és Gergely Ágnessel a hatvanas években ők voltak a Gerilla nevű pol-beat együttes. Egyik számukat, az Elment a repülőt is felidézzük, s az is kiderül, hogy egy koppenhágai átszállásnál a Gerillák miért késték le a csatlakozó járatot.

Ha Miklós ma gépre ül, akkor a repülőtéren gyakran várják „Mr. Vamós” feliratú táblával, s az őt fuvarozó különjáratú autóval. Egy előadókörútján így abszolvált például két nap alatt négy német várost.

Bár régóta ismerem, de csak most tudtam meg, hogy az író kiképzett légidesszantos, de végül lemaradt a kiskatonákért érkező honvédségi helikopterről.

 

Kovalik Márta díj

Jó emberek díja

 2018- ban a Rádió Bézs, annak főszerkesztője Fodor János, valamint a Szaday család vándordíjat hozott létre, hogy Kovalik Márta, aranytollas Újságíró, az egykori Húszas stúdió szerkesztője, a Magyar Rádiózás meghatározó személyisége emlékét az utókor megőrizze.

Az emlékdíj nem szakmai díj.

Az kapja minden évben, aki szabad, független, tisztességes ember és tesz azért, hogy a következő generáció minél nagyobb tudással, minél szabadabban élhessen úgy, hogy a tényeket megismerhessék, és azokat tiszteletben tartsák.

A díjat Formanek Zsuzsa üvegtervező iparművész és Bedécs Kristóf ötvösművész tervezte és alkotta.

2021-ben Szalay Kriszta színésznő vehette át a díjat.

2020-ban Talyigás Katalin szociológus a SZIA alapítója volt a díjazott.

2019-ben Vekerdi Tamás pszichológus kapta a díjat.  

2018-ban az első díjazott Bojár Gábor fizikus, vállalkozó, a Graphisoft CAD-szoftverfejlesztő cég és a budapesti Aquincum Institute of Technology magánegyetem alapítója volt.

 >>>

ÉS kritika

Élet és  Irodalom 2021. október 8.
Károlyi Csaba

Asztalfő

(Lábjegyzet. Vlasics Sarolta műsora, Rádió Bézs, szeptember 30., csütörtök, 16.00–17.00)

Hát, ennek a beszélgetésnek például a Kossuthon lett volna a helye, ha az még közszolgálati lenne és nem pártállami rádió. Báron remekül beszélt, jól követhető, adatgazdag és nagyívű portrét vázolt, üdítően barátságos hangnemben. Vlasics ügyesen kérdezett, tudta, hogyan lesz a lehető legösszefogottabb kép a kivételes életműről.

Ferenc Józsefet egyszer megkérték, üljön az asztalfőre, de ő azért se oda ült, majd ezt mondta: „Fiam, jegyezd meg, ahol én ülök, az az asztalfő.” Állítólag Jancsó Miklós is szerette ezt a mondást, és szeretett nem az asztalfőre ülni. Báron György idézte most föl Jancsó alakját és művészetét Vlasics Sarolta heti kulturális műsorában.

Lábjegyzet – segít az eligazodásban.” Így mutatkozik be ez a műsor. És valóban segít. A Lábjegyzet mindig érdekes. Szó volt mostanában benne Gerhard Richter kiállításáról éppúgy, mint Spiró György esszékötetéről, a Zeneakadémia tehetséggondozó programjáról vagy – a legutóbbi adás második felében – Nagy Péter István Don Carlos-rendezéséről a Radnóti Színházban.

Szeptember 27-én volt száz éve annak, hogy Jancsó Miklós megszületett, sokan és sokféleképpen emlékeztek mostanában erre – Báron György is utalt rá –, többek közt a FreeSZFE, a CineFest. Sőt, Budapesten a Bazilika előtti téren vetítették le a Szegénylegényeket. Kell-e ennél több? Hát, ennek a beszélgetésnek például a Kossuthon lett volna a helye, ha az még közszolgálati lenne, és nem pártállami rádió. Báron remekül beszélt, jól követhető, adatgazdag és nagy ívű portrét vázolt, üdítően barátságos hangnemben. Vlasics ügyesen kérdezett, tudta, hogyan lesz a lehető legösszefogottabb kép a kivételes életműről.

Lehet, hogy mosolyogna vagy legyintene ezt az ünneplést látván, mondta Báron Jancsóról, akit elképesztően nagyvonalú embernek ismert meg, olyannak, kinek harmónia van a művei és a személyisége között. Még azt is megengedhette magának, hogy nem engedett meg mindent magának, így a filmkritikus, és ez itt nem üres patron. Báron beszélt a forgatásokról is, Jancsó szeretett nem csak profi színészekkel dolgozni, beemelte a filmjeibe Szentjóby Tamást, Halász Pétert, Cseh Tamást, Lovasi Andrást, a Szörnyek évadjában szinte utódjának nevezte meg Tarr Bélát, élete vége felé a Lámpásban (Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten) maga is szerepelt Hernádi Gyulával együtt, mintegy búcsúzásképpen. Aztán utána még hat ugyanolyan komédiát forgatott. Szeretett állandó stábbal dolgozni, Kende János, Grunwalsky Ferenc, Kézdi-Kovács Zsolt, Galkó Balázs, Balázsovits Lajos, Kozák András és így tovább, aztán Kapa és Pepe.

Aktuálisak-e ma a filmjei? – tette föl a kézenfekvő kérdést Vlasics Sarolta. Aktuálisabbak, mint valaha, jobban élnek – válaszolta Báron –, az önismétlés és a modor nála védjegy, csak a nagyoknál van ilyen, minden korszaka frissnek hat most is, és rólunk szól. Régen társadalmi esemény volt, ha Jancsó végigment az utcán, utolsó filmjei pedig ma nemzedéki kultfilmek. A beszélgetés végighaladt az életmű korszakain, annak jegyében, hogy a rendező mindig követte a politikai változásokat, a 60-as években a hatalom és a személyiség, a hatalom és a tömeg kérdése foglalkoztatta, a 70-es években káoszt érzékelt, Olaszországban várta-várta a rendszer összeomlását, a 90-es években elhallgatott, majd idős korára visszajött a burleszkkel és a groteszkkel, ilyesmit csak az öreg Buñuel csinált.

Jancsó műveiben abszolút kontinuitás van végig, a nagyon hosszú snittek meditatív stílust eredményeznek – magyarázta lelkesen Báron –, nála mindig hangsúlyos, hogy a film a képek művészete, a Szegénylegények például a dialógusok nélkül is érthető. Antonioninál a hosszú snittek az elidegenedésről szólnak, Jancsónál a személyiség a hatalomnak való kiszolgáltatottságáról. A szimbólumai, a rekvizitumai örök érvényűek. Az önálló filmnyelv és a szabad gondolkodás pedig összefügg. Jancsó öt perc után felismerhető, mint Fellini, Antonioni, Tarr. Öröm volt ezt az összegzést hallani.

Végül Vlasics a személyes élményeiről kérdezte Báront, aki boldogan válaszolt erre is: ő nem volt filmrendező, csak akkor, amikor forgatott, de akkor is happening volt a munka során. Nagyvonalú, jó humorú ember volt, királyi eleganciával megáldva. Én se előtte, se utána nem láttam ilyen természetes módon 

 

 >>>

Partnereink:

VDSZ jooble myonlineradio wildom heti tv erd tv

2018. szeptember 16.

Adatforgalmi díj nélkül

Ezentúl még kevesebb lehetősége van, hogy azt mondja: ismerem a nevét, hallottam, hogy érdekesek a műsorai, de nem tudom hol és hogyan hallgathatom. A technika egyre több eszközével segítjük, hogy bárhol, bármikor hallgathassa online adásunkat. Nem kell a számítógép előtt ülnie és online rádiókészülék sem szükséges hozzá, csak vegye elő „élettársát” azaz mobiltelefonját és máris megszólal a Rádió Bézs. Androidosoknak van  Play Store-ból letölthető applikáció, és az Iphone tulajdonosoknak természetesen az App Store-ban is ott az alkalmazás. Vagy elég az oldalunkon látható QR kódot beolvasni, máris szól az adás.

Aki pedig mégis internet rádióján szeretne hallgatni minket, itt keresse:

Rádió Bézs 
http://195.210.29.82:8001/bezs

 
Rádió Bézs 2 
http://195.210.29.82:8002/bezs2

Vodafonos hallgatóinknak különösen jó hírünk van: nekik ezen túl az adatfogyasztás miatt nem kell aggódniuk. Ha havi 1000 forintért Music Passt vásárolnak, adatforgalmi díj nélkül akár 24 órán keresztül szólhat telefonjukon a Rádió Bézs. A szolgáltatást az oldalunkról a Bézs hírek rovatban található linkkel akár közvetlenül is megrendelhetik.

De azért ha megszólal a telefon, ne felejtsék el felvenni!

 >>>
Élő
adás

Élő
adás Bézs 2


Támogass!

Támogassa a Rádió Bézst!

A Rádió Bézs adásait mindenki ingyen hallgatja, de nem ingyen készül.

Immár öt esztendeje erőnkön felül teljesítünk, hogy szólhassunk önökhöz, önökért. Arra kérjük önt, hogy támogasson, hogy életben maradjunk, hogy növekedni és fejlődni tudjunk

 

 >>>

Játék

Szenvedésekkel teli, regényes élet, világhír. Utánozhatatlan hang és örök dallamok. Játékunkban Edit Piafra emlékezünk és a helyes megfejtések beküldői között Michelle Marly: Edith Piaf és a szerelem dala c. könyvét sorsoljuk ki.

 >>>

Érd most

az Autodoc Club weboldalán