Puskás cipőjétől Garas Dezső Minarik kalapjáig – Kárpáti Tamás

Műsorvezető: Kárpáti Tamás szerda 15:00-16:00 óra

Ismétlés: péntek 08:00-09:00 és szombat 03:00-04:00

Kárpáti Tamás vagyok, szabadidőben újságíró, munkaidőben gyűjtő. Vagy fordítva. Életem javát tehát írással és szerkesztéssel töltöttem, többnyire flekkek és karakterek szorításában. Most élvezem a Rádió Bézs kínálta lehetőséget. Annyit fecseghetek, amennyit csak akarok! Hogy miről? Híres magyar művészek, tudósok, sportolók emblematikus ereklyéiről, amiket felhasználva a legkiválóbb kortárs képzőművészek készítettek szobrot, festményt, installációt. Szóval valakinek a valamijéből valaki csinált valamit. Ezekről a valamikről, Amerigo Tot westerncsizmájáról, Faludy György botjáról, Puskás ballábas cipőjéről, Garas Dezső Minarik-kalapjáról, Papp Laci bokszkesztyűiről, Zsolnay Vilmos kemencelapátjáról, Barcsay Jenő ecsetjéről, Gobbi két szem diójáról (az eltékozolt visegrádi kertből), Örkény zsebórájáról, Albert címeres mezéről, Makk rendezői székéről, sir Solti karmesteri pálcájáról, Psota charlestonsapkájáról, – 180 darab fölött jár már a kollekció (!) – próbálok megosztani kulisszatitkokat, publikálatlan sztorikat, felidézve személyes találkozásokat, segítségül hívva kortársakat, barátokat, szerelmeket, riválisokat.

2025-06-11 15 óra Magyar Múzsák a Rádió Bézsben.

“…finom érzékiség, elegáns törékenység, légies áttetszőség” – Tóth György fotóművész aktjait jellemzi így Gereben Katalin művészettörténész. Mintha csak illusztráció lenne a jelzőkhöz a Tunyogi Henriettről készült felvétel, Balczó András szerint “ez nem a test, ez már a lélek.” Henriett önmagát kicsit viccesen főfoglalkozású múzsaként aposztrofálja, van is némi alapja, állt már modellt fotósnak, festőnek, szobrásznak, utóbbi munkáját az angol királynő jelenlétében avatták. Évfolyamelső balerinaként került színpadra, ahol legutóbb az önálló Camille Claudel est címszerepében láthattuk.

Amikor a Magyar Múzsák sorozat ötlete megfogalmazódott bennem, Karafiáth Orsolya neve az elsők között ugrott be. Régi, jó barátságunkra tekintettel nem volt nehéz megkérdeznem; aktot vállal-e? Persze, válaszolta, csak a punci és a cici ne látszódjék. Valami olyasmit feleltem, hogy mi más is lenne az aktfotózás lényege, mint ezek “nem látszódása”. Ebben maradtunk. Eredendő exhibicionizmusa azonban egy idő után legyőzte hasonlóképp eredendő szégyenérzetét, olyannyira, hogy gyerekkori babájával kétszer is meztelenül állt Tóth lencséje elé – utóbbi fotó lett könyvének borítófotója.

Eszter szép. Kívül is, belül is. Bár a belső szépséget mentsvárként szokták használni olyankor, amikor a külcsín és a belbecs – mondjuk így – nem harmonizál. De Váczi Eszter esetében szó sincs ilyesmiről. Lehetett volna akár Botticelli Vénuszának ihletője, vagy ülhetett volna modellt egy Modigliani formázta Madonnához. Hosszú haj, hosszú nyak, hosszú kezek és lábak, hosszú szempillák. És hosszú, kitartott csöndek, amikor énekel. Első diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerezte, aztán egy másik szenvedélyéből, az egyiptológiából is lediplomázott – néhány hete nevezték ki a kairói Liszt Ferenc intézet igazgatójának.

A “csapatképről” hiányzik Verebics Kati, Nagy Boglárka, Hámori Gabriella – talán épp homlokpuszit osztogatnak az ihletre váróknak.

Tehát: A Rádió Bézs összes hullámhosszán mesélek a Hungarikon Gyűjtemény Tóth György fotografálta múzsáinak kifecseghető titkairól.

2025-06-04 15 óra Cziffra György a Rádió Bézsben.

Kedves történet. Szó szerint. A negyvenes évek második felében jazzdobos Apukám a Váci utcai Kedvesben játszott duóban Cziffra Györggyel. Negyven évvel később személyesen is megismerkedhettem a világhírű zongoraművésszel. Újabb negyven év után pedig a a Rádió Bézs Hungarikonokat bemutató műsorában elevenítek fel Cziffránál czifrább történeteket.

Bécs, Párizs, London, New York koncerttermeinek ünnepelt csillaga, Georges Cziffra feleségével, Soleilkával ezeréves senlisi kápolnájuk előtt (itt kapott helyet az ifjú tehetségek támogatására életre hívott Foundation Cziffra is.)

Az egyik kedvenc kottásalbum, amelyet a zongorák könnyűkezű kórboncnoka, megannyi zongora- és billentyűszobor ihletett alkotója, a zseniális Barabás Márton álmodott hungarikonná.

Soleilka meglátogatott otthonunkban is, Andris fiam méretéből saccolva.

Végül néhány szó Apuról. Eredetileg hegedűlni tanult, de aztán a jazzdob lett a mindene. Hosszú évekig Svájcban és Olaszországban zenélt, játszott Coleman Hawkins bigbandjében, kísérte Josephine Bakert, emlékezetes, közös képeket őrzök róla és Stan Kentonról, Ella Fitzgeraldról. A Chappy zenekarral együtt főszereplője volt az elsőhazai dobpárbajnak, remek tanítványai közül elég talán Kőszegi Imrét említenem. A Cziffrával együtt töltött időszakról legendákat mesélt, és öröm volt megtapasztalni négy évtized múltán, hogy ez a tisztelet kölcsönös.

2025-05-28 15 óra Hilda hagyatéka. Gobbiról a Rádió Bézsben.

Életem két legemlékezetesebb színházi élménye Gobbi Hildához fűződik. Ez azért is különleges, mert egyik alkalommal sem állt a színpadon.

Az első élmény Orsó utcai otthonához köthető. Akkoriban játszották a Pestiben Mrozek Tangóját, “elég gyenge” szereposztásban. Ruttkai, Darvas, Páger, Szilágyi Tibi, Gálffi Laci és Eszenyi voltak a partnerei. Miközben figyelmes háziasszony volt, nagy élvezettel és szeretettel karikírozta őket, Téni bácsit ugyanolyan tökéllyel adta, mint Encit. Abszolút ínyencfalatok, sörrel és konyakkal locsolgatva.

A másik este akkoriban történt, amikor – Molnár Gál Péterrel szólva – “…még életben volt, ahelyett hogy szoboralakban ijesztgette volna alkonyatkor a Soroksári útról tolongó nézőket az eredetileg antedatált lll. Napóleon-kori vurstlinak és céllövöldének állított építmény előtt a műaranyhalas tavacskánál.” A hetvenedik születésnapját ünnepelte a szakma a Katona József Színházban, már az utcán pálinkával és kenyérrel fogadták a fiatalok – 1983-at írunk -; Gáspár Sándor, Eperjes Károly, Hollósi Frigyes és a többiek. A színpadról pedig Ruttkaitól Sulyokig, Garastól Melisig, Neményi Lilitől Tolnay Kláriig mindenki köszöntötte. A végén a műsorvezető (Bendek Micu) egy borítékot nyújtott át, a benne lévő százezer forintot ő azzal a lendülettel felajánlotta a megépítendő Nemzeti Színház számára. (Hogy aztán az átadáskor a nevét se ejtsék ki.)

Amikor 2000-ben megalapítottam a Premier Magazint, az egyik rovatnak Gobbi volt az ihletője, tulajdonképp családi fotók csokra: Hasonmás/z/ kiadás.

A Hungarikon Gyűjteményt bemutató sorozatban mesélek még az ifjú kollégákra hagyományozott, elkótyavetyélt visegrád-szentgyörgypusztai házról, az annak kertjéből származó két szem dióról, Gobbi leveléről, amelyet a betörőknek címzett, s hogy “gyereket is lehet utálni, csak szív kell hozzá”.

2025-05-21 15 óra Polgár Jutka a Rádió Bézsben.

“Külföldre távozása a közrendet sérti.” – ezzel az indoklással utasította el a Belügyminisztérium illetékes ezredese 1985-ben az akkor kilencéves (9!) Polgár Jutka útlevélkérelmét egy bulgáriai versenyre. Akkoriban sokat írtam a lányokról, mi több, könyvem is jelent meg róluk. Három év múltán testvéreivel, Zsuzsával és Zsófival már olimpiai bajnokok – meglehetős ellenszélben. Hiába öt világbajnoki skalp (Szpasszkij, Karpov, Kaszparov, Topalov, Anand), hiába vezeti Jutka negyed századon át a nők világranglistáját, a szövetség és a Verőci Zsuzsa vezette konkurencia ahol tud, betart. Furcsa fintora a sorsnak, hogy a legkisebbik Polgár lányt visszavonulása után kinevezik a férfi sakkválogatott kapitányának.

Judit egy üveglovát adta a gyűjteményemnek, amiből Matzon Ákos készített izgalmas hungarikont.

Most egy sakkrejtvény következik:

1. e4, e5. 2. HBézs3… csak vicc, ilyen lépés nincs, a Huszár nem is tud a B-re ugrani, pláne nem Bézs 3-ra.

Ami viszont lehetséges: a Rádió Bézs összes hullámhosszán mesélek műhelytitkokról, kulissza mögötti történésekről – sok zenével. Délután a sakk és Polgár Jutka a főszereplő.

2025-05-14 15 óra Kell egy angyal!

Rituális, délutáni kávézás a kandalló előtt hármasban.

Játszó személyek: Garas Dezső, a feleségem és én.

Judit viszi a szót: “Képzelje Dezső, vagy mi vagyunk pechesek, vagy a pesti színházi élet van leszálló ágban, mindenesetre nekünk az elmúlt hetekben kijutott a rosszból. (Itt próbáltam gyengéden megbökni nejemet, sikertelenül. Zavartalanul folytatta.) A kollégái finoman szólva sem remekeltek. Két hete legalább Udvaros Dórit ígérte a színlap, Bartis Attila: Anyám, Kleopátra című darabjában a Nemzetiben. Nagyon szeretjük Dorkát, gondoltuk, kapunk valami kárpótlást. Erre még a vékonyka átlagnak is sikerült alámenni.”

Dezső itt vág közbe: “Nekem mondja?! Én rendeztem.”

Szerencsére a kávé és az aprósütemény remek volt.

Garas Dezső Minarik kalapja (köszönet Sándor Pálnak és Makláry Lillának), valamint a remek olajportré és grafika (köszönet Gyémánt Lászlónak) kapcsán további Garas-sztorik hallhatók a Rádió Bézs összes hullámhosszán.

Mit csinál felséged 3-4-ig?

Majd én megmondom: Rádió Bézs –

Hungarikonok. Kárpáti Tamás rovata.

(Ez itt nem a reklám helye, ez maga a reklám.)

2025-05-07 15 óra Makk Károly rendezői széke.

Vannak dolgok, amelyek a saját kategóriájukban már alig fokozhatók.
Elegáns villa Luganóban a tóparton. A Thyssen-Bornemissza gyűjtemény.
Makk Károly rendezői életműve. Darvas Iván színészi eszköztárának eleganciája.

Mindehhez együtt volt szerencsém, amikor egy hétig ott lehettem Luganóban, ahol Makk utolsó filmjét forgatta Darvassal. Nem sokkal ezután Károlytól megkaptam a rendezői székét, amelyet némi átalakítással Radák Eszter festőművész helyezett el a Hungarikon Gyűjteményben. Darvas Iván remek karikatúráival lepett meg, a gyűjtemény viszont a villa falai közül Madridba költözött, így abból nem jutott semmi.

Minderről és sok egyébről mesélek.

(A fotóimra különösen büszke vagyok – nem a minőségük miatt -, hanem hogy Darvas épp a Premiert olvassa, Törőcsikkel a címlapon.)

2025-04-30 15 óra Stopperral mért egypercesek.

Örkény István zsebórája az egyik legkalandosabban kiszült Hungarikon. Kezdődött azzal, hogy Örkény özvegye, Radnóti Zsuzsa először a Tengertánc című, 1941-ben megjelent első Örkény-kötet vágatlan példányát ajándékozta gyűjteményemnek. ( A címadó írás, Örkény első nyomtatásban megjelent novellája eredetileg a Szép Szóban volt olvasható. Felelős szerkesztő: Ignotus és József Attila. )

Később arra gondoltunk, hogy valami személyesebb kellene, így vált a kollekció részévé az abszurd és a fekete humor legkiválóbb hazai képviselőjének zsebórája. Továbbá egy remek karikatúra Kaján Tibortól.

A Hungarikon Gyűjtemény alapötletének megfelelően – a személyes relikvia egy kortárs festő vagy szobrász munkájába helyezkedjék el – a neonkonstruktivizmus kiemelkedő mestereként számon tartott Szikora Tamást kértem fel. Márcsak a “dobozolás” miatt is. A 2012-ben elhunyt, korábban Szentendrén, Pesten és Párizsban egyaránt alkotó művész több változatot is készített, végül egy képet ajánlotta fel a gyűjteménynek.

Örkényről, Szikoráról, Kajánról, valamint Ungváriról, Mrozekről, Bárdyról, Bajor Imiről, Faludyról és másokról bővebben mesélek a Rádió Bézsben.

2025-04-23 15 óra Sir Georg Solti ( Solti György ) – karmesteri pálcája – Vinczellér Imre festményében Hungarikonok sorozat.

Több Grammy-díja volt, mint a Beatlesnek vagy bárki másnak a világon. Számtalan európai és amerikai egyetem díszdoktora, s alig akad Berlintől Londonig, Chicagotól Párizsig jelentősebb szimfonikus zenekar, amelyiknek ne lett volna főzeneigazgatója.
Hatalmas repertoárja volt, fáradhatatlanul propagálta magyar szerzők – Bartók, Kodály, Dohnányi, Weiner – műveit a világban.
Mesélek majd lovaggá ütéséről – ll. Erzsébet által -, wimbledoni kirándulásról, a Portugál londoni bemutatójáról, Lady Solti ajándékáról, Darvas Iván kiállítás-megnyitójáról, a 100 leggazdagabb magyar vacsorájáról és még sok minden másról.

2025-04-16 15 óra Psotáról fecsegek.

A kétezres évek elején alkalmam volt két művészt is felterjeszteni életműdíjra: Psota Irént és Kass Jánost. A díjkiosztó vacsorán ismerkedtek meg, rögtön megtalálták a közös hangot, ennek is köszönhetően gyarapodott hungarikon-gyűjteményem: Irén charlestonsapkáját, János egy emblematikus porcelánfején helyezte el.

Kass rendszeres illusztrátora volt a Premier Magazinnak, Psotával meg kivételesen jó családi kapcsolatokat ápoltunk. Például húsvétkor Andris fiammal mehettünk hozzá locsolkodni. Jó házigazdaként finom szendvicsekkel, konyakkal várt a Parlamenttel szembeni csöpp lakásában, s persze remek sztorikkal is, észrevétlenül rohant az idő. Váratlanul benyitott a házvezetőnője, de látva a vendégeket, rögtön fordult volna vissza. Irén “tapintatosan” marasztalta: gyere csak, gyere, Tamásék épp menni készülnek.

A sok közös emlék közül mesélek majd autóstopos megismerkedésükről, az Oscar-díjas szakács által csak neki készített hideg tökfőzelékről, Zsuzsi nevű fiúkutyájáról és Fiú nevű lánykutyájáról, elmaradt emlékműsorról, bozóttüzekről és sok minden másról.

Tehát: Hungarikon-sorozat, Psota.

2025-04-09 15 óra A magyar futballtörténelem legbecsesebb sípját fújta Leo Horn az évszázad mérkőzésén, a londoni 6:3-on. És ezt fújja a legszebb melbourne-i hotel tulajdonosa, a síp adományozója, Des Lee a a Puskás Sörkert megnyitóján. Miként került e becses ereklye Puskás Öcsihez, miért ajándékozta legjobb ausztráliai barátjának, Desnek (hajdan Lévi Dezsőként létavértesi hentes és mészáros), hol mutatott be Dezsőnek egy utiparti keretében Korda György, miként lett Dezső asztalszomszédja Lady Diana (nem az ultiasztalnál), kiket látott vendégül – Hofitól Kabosig, a 100 tagú cigányzenekartól Gerendás Péterig, a magyar teniszezőktől a vízilabda-válogatottig – a nagy dumájú és nagyszívű, Melbourne-be szakadt hazánkfia?
És hogyan szólalt meg ez a síp az Új Hidegkuti Nándor Stadion ünnepélyes avatóján, majd miként került az üvegszobrászok doyenjéhez, Bohus Zoltánhoz, hogy utolsó munkájában elhelyezze azt. Ezekre és további kérdésekre keresem a választ a Rádió Bézs hullámhosszán, a Hungarikon Gyűjteményt bemutató sorozat következő adásában. Jó szórakozást kíván a gyűjtő: Kárpáti Tamás.

2025-04-02 15 óra Zsúfolt napjai vannak a hungarikonoknak, világikonoknak. A híres magyarok és világsztárok emblematikus ereklyéiből, illetve a kiváló kortárs művészek által ezekből készített műtárgyakból épp egy hete nyílt kiállítás Bécsben, a Collegium Hungaricumban. A Rádió Bézsben fogok először egy órát mesélni ezeknek a relikviáknak a történetéről.
Az osztrák fővárosban a falakon és a tárlókban többek között Kertész Imre kalapja, Esterházy Péter szemüvege, Vasarely színes “papírvirágai”, Körmöczy Zsuzsa teniszszoknyája, a 6:3 sípja, Szepesi György mikrofonja, az Aranycsapat tagjainak olajportréi személyes tárgyaikkal, Cziffra György kottáskönyve, Karikó Katalin pipettája, vagy Frida Kahlo ecsetje, Botero palettája, John Lennon selyemsálja, a Rolling Stones dedikált gitárja, Lagerfeld divatrajza, Juan Gyenes pápafotója, Tony Curtis festménye, Houdini bilincse látható. És mindenekelőtt Amerigo Tot mintázófája.
Hogy miért pont ő a kiindulási pont? Ádámnál és Évánál kezdem, pontosabban Almánál. Több mint négy évtizede készítettem interjút Tottal, aki a beszélgetés végén három pici almát rajzolt Alma lányomnak. Innen datálom gyűjtőszenvedélyem, amely nem korlátozódott almákra, András fiam kollekciója például bohócokból és cirkuszjelenetekből áll. A Hungarikonok, világikonok gyűjtemény pedig immár több mint kétszáz darabot számlál, Dunaszerdahelytől Londonig, Rómától Isztambulig bejárták a fél világot, szerepeltek olimpián és világkiállításon, begyűjtöttek sok elismerést, művészet kategóriában például elsőként kapták meg a MOB Fair Play-díját. De ha szabad még egy kicsit dicsekednem – bár eddig is ezt tettem -, arra vagyok a legbüszkébb, hogy az egyes darabokról olyan kiválóságok írtak méltatást, mint Nádas Péter, Karinthy Márton, Ungvári Tamás, Parti Nagy Lajos, Tandori Dezső, Jókai Anna vagy Heller Ágnes.
Amerigo Tothoz Juhász Ferenc írt verset – el is hangzik majd az adásban -, én meg mesélek az eltűnt westerncsizmájáról, bérgyilkosi szerepéről Al Pacino mellett a Keresztapában, vagy hogy kik adták egymásnak a kilincset a világhírű magyar szobrászművész római műteremlakásában, a via Marguttán. (Szabad a gazda: Fellini és Mastroianni, Sztravinszkij és Salvador Dali, vagy éppen Pablo Picasso.)
A Rádió Bézs sorozatismertető adásának első főszereplője tehát Amerigo Tot. Jó szórakozást kíván a gyűjtő: Kárpáti Tamás.