Műsorvezető: Dr. Tóth Zoltán
Alkoss! De mit? Hogyan? Mi az alkotás? Kik azok, akik létrehoznak valamit? Alkotó emberek, érdekes beszélgetések.
2019-12-03 12 óra Csináljunk ROSSZ iskolát? Szüdi János oktatási szakértő ezzel a címmel írt egy könyvet, amelyben bizonyítja, hogy 2010 óta rossz iskolákat fejleszt a jelenlegi kormányzat. A teljesítmény csökken, a tanárok és a tanulók túlterheltek, a tankönyvek változatossága megszűnt, az önkormányzatoktól államosították az oktatási feladatokat. Összeségében Magyarországon olyan centralizált oktatási rendszer jött létre, amely soha nem volt az Eötvös féle oktatási rendszer (1870) kialakulása óta. „A legsúlyosabb probléma az, hogy a gyermek fejlődése helyett a tanterv teljesítése került a központba!” Arra kérdésre a szakértő nem tudott dátumot mondani, hogy mikortól csinálunk jó iskolákat. Bartók Gyermekeknek c. zongoraciklusából hallgathatunk a beszélgetés közben részleteket.
2019-11-19 12 óra Legyél közgazda! Petschnig Mária Zita közgazdasági alapfogalmakat magyaráz el nekünk. A politikusok, a bankárok dobálódznak a pénzügyi-költségvetési alapfogalmakkal, amelyek elszállnak a fejünk a felett. A milliárdok emlegetése mit jelent a fizetésünkhöz, a nyugdíjunkhoz képest? Ha kimegyünk a piacra, akkor miért érzékelünk (és fizetünk) sokkal többet, mint amit a kormányzati statisztika emleget a sajtóban? A szakszervezeteknek kellene gyűjteni és publikálni olyan ár-adatokat, amelyek megalapozzák érdekképviseleti munkájukat? Kinek dolgoztak a már nyugdíjban levő korosztályok: gyermekeinknek vagy dédunokáinknak? Feszültségoldásként dalokat hallgathatunk, amelyeket nők énekelnek.
2019-11-05 12 óra Dr. Vörös Imre akadémikus, jogász, 9 évig volt alkotmánybíró. A jog lényegéről beszélgetünk. Meglepő (köznapi) hasonlattal magyarázza a jog lényegét az emberek számára. Bepillantást nyerünk a jogszabályok dzsungeljébe, amelyek belülről egy hierarchikus rendet alkotnak. Miért kell egy alkotmány (alaptörvény), és kötelezőek-e a jogalkotóra az általa kiadott jogszabályok? A hétköznapi jogtudatunk mire terjed ki, és miből ismerhetjük meg jogainkat és kötelességeinket? Vannak-e személyre szabott törvények és mit jelent a törvény előtti egyenlőség? Mit lehet tenni azért, hogy az emberek ismerjék a jog lényegét és „ne jogászkodjanak”. Vörös Imrét segít megismerni az általa választott zene is: Beethoven és Horvát Charlie közelebb hozza hozzánk a jogtudóst.
2019-10-22 12 óra Hogyan legyünk íróvá, költővé? Gyárfás Endre, aki 55 könyvet publikált (regények, versek, színdarabok, tv és rádiójátékok) saját életének tapasztalataiból javasol a kezdő (elhivatottságot érző) embereknek munka-módszereket. Legyen saját íróasztalunk! Majd, keressük sikeres írók, költők társaságát! – és tanuljunk tőlük! Lehet-e megélni (pénzügyileg) az írói foglakozásból? A műsorban konkrét példaként a „Túlélők dekameronja” c. könyv vetődik fel, amely a 60+ korosztály számára kínál gondolkodást az életükről. A fiatalabbaknak azért ajánlom a könyvet, mert hamarosan ők is ebbe a korosztályba érnek – csak még nem hiszik el.
2019-10-08 12 óra Csináljunk színházat! Vendégünk Magyar Fruzsina dramaturg, akivel a színház „csinálás”-ról, a „színházi ember” fogalmáról beszélgetünk. Megtanulhatjuk a színházi foglalkozásokat az igazgatótól a büfésig. Megismerhetjük a repertoár összeállítása során figyelembe vehető javaslatokat, egy-egy színdarab szövegének a változásait, és a színpadmester felelősségét. A színházi előadást az ügyelő irányítja, és a jegyszedőknek is van faladatuk a nézők hangulatának alakításáért. A nézők számára az előadás személyes élménye páratlan és örök művészetté teszi a színházat.
2019-09-24 12 óra Szervezz közösséget! Róna Judit a vendégünk, aki közösség szervező. Mi a különbség a közönség szervező és a közösség szervező között? A közösség szervezés módszertana címszavakban: kapcsolat létesítés, kapcsolat stabilizálás elektronikusan és személyesen. Milyen gyakran találkozzunk személyesen a közösség tagjaival? Diktatórikus vagy demokratikus eszközök legyenek-e a logisztikában? A közösségek melyik érdeklődési kör mentén szervezhetők: kultúra? sport? politika? Milyen szerepe van a zenének a közösség szervezésében? Miközben a válaszokat hallgatjuk, közben a Mozart, Bernstein és Dés László szerzeményeit hallgathatjuk.
2019-09-10 12 óra Vitorlást építeni a laikusok szemében érthetetlen vállalkozás, hiszen aki vitorlázni akar, az kaphat készen a boltban. Perényi Péter mégis vitorlást épített. A saját kezűleg készített vitorlás jobb, mint a vásárolható? Meddig tart egy balatoni vitorlás megépítése? Milyen kényelmi berendezések szükségesek egy balatoni túrához? Verseny vagy szórakozás a vitorlázás? Milyen zene illik a vitorlázáshoz? Perényi Péter a komolyzene kedvelője és mecénása is. A műsorhoz Gregorian dalt, Mozart, Bach, Mendelson művek részleteit választotta. A műsor végén – meglepetésként – egy izlandi dal hangzik el.