A Rádió Bézs elsősorban a Nőkért szól. Éppen ezért a férfiak is hallgatják. A felnőtt, érett, érző és gondolkodó nőkért. Aki a Bézst hallgatja, igényes, szép zenére és higgadt, okos szóra számíthat. A Rádió Bézs online rádió, napi 24 órában szól! A Rádió BÉZS a finom lágy hangok vonala! Sok szép muzsika, értelmes emberek! Higgadt és mégis szenvedélyes  >>>

Rádióbézs

egyetlen dal

Októer 6-án hangzott el a Rádió Bézsben. 

Ráduly Margit
Egyetlen dal

https://www.youtube.com/watch?v=TJAfLE39ZZ8

A világ egyik legszomorúbb dala, amelyet Amy Winehouse énekel. Back To Black, Vissza a sötétségbe.

Nem is tudom, lehet-e ezt a történetet egy személyes élménnyel kezdeni, de talán mégis érdekes lehet, hogy mikor az én barátnőmnek mondtam, Amy Winehouse-ról szeretnék mesélni a Bézsben, nem fogadta kitörő örömmel. Miért éppen erről a lepusztult, narkós botrányhősről akarsz műsort csinálni – kérdezte. Én a dalait sem hallgatom meg, annyira nem érdekel – tette hozzá. Bekapcsoltam a számítógépem, megkerestem a Back To Black-et és közben meséltem, hogyan lett narkós, mivel tette tönkre a szerelme, miért nem tudott az apja miatt lejönni a szerről. Egy idő után azon kaptuk magunkat, hogy már a nem is emlékszünk hányadik Winehouse-dalt hallgatjuk. Az én barátnőm egyre kevésbé utálta, egyre közelebb került az emberhez, akit történetesen Amy Winehouse-nak neveztek.

Aztán pár nappal később elutaztunk Szlovéniába, a tengerpartra, ahol az én barátnőm elvesztette a telefonját. Kétségbeesetten kerestük a boltban, ahol megtalálni reméltük, de sehol semmi. A vásárlók és az eladók a legkisebb együttérzést sem mutatták, sőt, izgatott jelenlétünk kifejezetten zavarta őket. Az üzlet kijáratával szemben 

egy kopaszra nyírt, meglehetősen lerobbant, láthatóan kábítózó, de minimum alkoholista csaj ült. Egyik kezével kiskutyát ölelt, másik kezében a telefonja, előtte egy tábla, amelyre a jól ismert szöveg volt angolul és szlovénül írva: élelemre gyűjtök. Mikor kiléptünk a boltból, azonnal észrevette, baj van. Segíthetek, kérdezte angolul. Az én barátnőm, szintén angolul, elmondta, hogy mi a dráma tárgya, mire a lány elkérte a telefonszámát és gondolkodás nélkül tárcsázni kezdte, majd folyamatosan hívogatta a külföldi számot, hátha valahol felcsendül a hangja és megleljük. Visszament a boltba, fel-alá sétálgatott az utcán, ahol járhattunk, de minden kísérlete eredménytelen volt. Bánatosan elköszöntünk, majd mentünk tovább egy másik üzletbe, hátha ott megtaláljuk. Így is lett. Beléptünk, és a pulton várt minket a telefon, kis piros tokjában, természetesen lehalkítva, hogy még véletlenül se hallja meg senki kitartó csöngetésünket. Az én barátnőm az átélt izgalmaktól sírva lépett ki a boltocska ajtaján, ahol éppen kiskutyáját sétáltatta a kopasz lány. Messziről kiáltottuk, megvan, megvan! A lány arca felderült, ölelésre emelte karját, de vissza is húzta, hátha az ő piszkos ruhájától, kopasz fejétől megrémül a turista, ám az én barátnőm odalépett hozzá, átölelte és könnyezve megköszönte a segítséget. Egészen megrendítő jelenet volt.

Mikor már eltávolodtunk, felém fordulva azt mondta: lehet, hogy Amy Winehouse-nak is egy ölelés hiányzott. Akkor döntöttem el végleg, hogy erről a lepusztult, narkós csajról és az ő gyönyörű daláról mesélek.

https://www.youtube.com/watch?v=cgW71pEAHRY

„Ember! Mit csinálnak ezek a művészek? Miért nem fékeznek le? Majdnem zokogok, miközben ezt írom és otthoni kényelemben ülök a laptopomnál. Vigyázz magadra, Amy és maradj erős!” – írta Winehouse koncertje után egy rajongó.

„Segítségre lett volna szüksége, de senkit nem érdekelt, csak a sikere és a pénze. Szörnyű élete lehetett. Isten pihentesse a lelkedet Amy!” – olvastam egy másik bejegyzésben.

„Nem azért írok dalokat, mert szeretném hallatni a hangomat, vagy hogy híres legyek. Azokról a dolgokról írok, amelyek nekem problémát jelentenek, amelyekkel meg kell birkóznom, és így valami jó dolgot csinálok a rosszakból.

Nincs értelme mást mondani, mint az igazságot. Mert a nap végén nem neked, vagy az exemnek, vagy bárki másnak, hanem magamnak kell megfelelnem” – így beszélt magáról 2004-ben egy interjúban.

Önmagának sem tudott megfelelni. Nem tudta kezelni a megjegyzéseket, a róla megjelent fotókat és történeteket, a világhírt. Érzékeny lélek volt. Nem volt elég magabiztos, nem volt elég erős, hogy megbirkózzon a rámért élettel.

https://www.youtube.com/watch?v=cgW71pEAHRY

Amy Winehouse az első olyan popsztár, akinek teljes leépülését, majd 2011-ben bekövetkezett halálát is a lehető legközelebbről nézte végig a világ. És ahogy az a róla szóló dokumentumfilmből is kiderül, eközben még jókat is nevettünk rajta, gúnyt űztünk a leépüléséből.

A törékeny, szeretetre vágyó lányból leginkább csak a botrányhőst figyelte mindenki. Kevesen látták a lányukat folyamatosan félreértő szülőket, a beinduló karrier alatt meghozott rossz döntéseket, az egyre extrémebb formát öltő párkapcsolatokat, és a showbiznisz óriási nyomását.

Amy Winehouse nagy tragédiája, hogy egyáltalán nem illett az egyre gyorsabb fogyasztásra berendezkedő digitális világba. Ő a dalszerzésben is, mint minden másban, teljesen őszinte és kitárulkozó volt. Dalai saját élményeiből fakadtak, és csak akkor írt, ha olyan történt vele, amit meg akart osztani mindenkivel, amit ki akart adni magából.

Amy Winehouse azon legendák közé tartozik, akiket népszerűségük nyomott agyon. A 2006-ban megjelent Back to Black című lemeze akkora dobás volt, amiért nem kevesebb volt a „jutalom”, mint a világ rajongása. Ez pedig már túl sok volt Amynek, akit mindeközben férje befolyásolása kemény drogossá és alkoholfüggővé tett. Nem volt visszaút.

https://www.youtube.com/watch?v=pw6wQjrUI34

Amy Jade Winehouse 1983. szeptember 4-én született Észak-Londonban, egy taxisofőr apa és gyógyszerész anya lányaként.

Kilencéves volt, amikor apja, Mitch Winehouse elhagyta a családot, de korábban se foglalkozott a lányával, így Amy lényegében apa nélkül nőtt fel, és ez nem csak azt eredményezte, hogy hamar belépett a „lázadó korba”, hanem ez a hiány határozta meg azt is, ahogy a férfiakhoz viszonyult.

Mitch Winehouse akkor kerül vissza Amy életébe, amikor híres lett. Afféle kéretlen menedzserként fontoskodott körülötte, ő beszélte le az első rehabról, ő volt az, aki egy tévéstábbal rárontott Amyre, aki éppen egy szigetre vonult gyógyulni. Látszott, hogy Amy szenved az apja miatt, de képtelen volt szabadulni befolyásától, mert istenítette őt.

Tízéves korában még boldognak tűnt. Akkor alakította első együttesét. Bátyja hangszerén megtanult gitározni, 13 évesen megkapta első saját hangszerét és abban az évben írta első saját számát. Első albumára, a Frankre 2003-ig kellett várnia. A lemez jazzes beütésű dalaival nagy feltűnést keltett a szakmában és a közönség körében egyaránt. Platinalemez lett, előkelő helyre került a brit listán. Az album csaknem valamennyi dalának az énekesnő volt a szerzője.

Gyakran szerepelt rádiós, televíziós műsorokban, majd 2006-ban megjelent az igazi nagy durranás, a Back To Black.

A Back To Black 2007 legkelendőbb lemezének bizonyult – Nagy-Britanniában közel 2 millió, Amerikában több mint 1,5 millió fogyott belőle.

A Back To Black Amy halála után is folytatta a diadalmenetet, 2012-ben megerősítette helyezését a Billboard 200-on, és több amerikai listán is első helyezés ért el. A lemezből Angliában közel 4 milliót, Amerikában több mint 2 millió példányt adtak el.

https://www.youtube.com/watch?v=EV2UkOF3J5A

Kábítószeres ügyei miatt időnként „lekapcsolták”, de megúszta a börtönt – nem úgy, mint zűrös férje, Blake Fielder-Civil. Depresszió gyötörte, tüdejét, gyomrát kikezdte a drog. A káros szenvedélyek állítólag maradandó agykárosodást is okoztak. Olykor az utcán is idegeneknek rontott, betegesen sovány volt, teste tele sérülésekkel, öltözékére egyáltalán nem figyelt, utolsó koncertjein pedig már énekelni sem tudott, csak támolygott a színpadon és folyamatosan ivott.

Bár korábban is szeretett füvezni, az igazán kemény drogokra férje szoktatta rá. 2004-ben ismerkedtek meg, és hamar rászoktatta az énekesnőt a heroinra és a crackre. A kapcsolat alapja is a drogszenvedély volt, bár Amy szerelmes nőként inkább csak meg akarta tartani a férfit, ezért bármit megtett a kedvéért, Civil viszont az ismerősök szerint kihasználta, mert a sztár pénzén bármilyen anyaghoz hozzájuthatott.

Utolsó európai koncertsorozatát 2011 júniusában kezdte, majd félbeszakította. 2011. július 23-án alkoholmérgezéssel szállították kórházba, de már nem tudtak rajta segíteni. 27 éves volt.

„Hihetetlen, ami történt. Amy különleges lány volt” – mondta a BBC Rádió műsorvezetőnője.

A Winehouse-hoz nagyon közel álló menedzser és barát, Nick Shymanski szerint még a Frank és a Back To Black album között, az első súlyos összeomlás után elszalasztottak egy nagyon komoly lehetőséget  Amy megmentésére. Szerinte ugyanis ha abban a helyzetben elvonóra küldik, akkor lehet hogy egészen másképp alakul a történet. A barátok nyomása ellenére azonban apja, Mitch Winehouse mondta ki a végső szót, aki szerint lányának nem volt szüksége kezelésre.

Amy életének negatív csúcspontja, 2011-es európai turnéjának első állomása, a belgrádi, botrányba fulladó koncert. Lényegében minősíthetetlen koncertet adott rajongóinak. Fellépése mindössze 71 percig tartott, és ez idő alatt egyetlen számot sem énekelt végig. Teljesen szétcsúszott.

Csak pillanatokra lehetett hallani Amy Winehouse hangját, amiben még így is fellelhető volt a hatalmas, zseniális tehetség, ami lassan, de biztosan veszni látszott.

Amy kétszer is levonult a színpadról azzal az igyekezettel, hátha sikerül összeszednie magát, de nem.

A koncert végén Amy saját magán mosolyogva énekelte el a következő szavakat: „én szóltam, hogy zűrös vagyok, és tudod, hogy nem vagyok jó.”

https://www.youtube.com/watch?v=xcFULF81W0w

Az Amy című dokumentumfilm megmutatta a belső démonokkal küzdő, szülei által félreértett tinit, a siker küszöbén álló, a koncerteket, a dalokat terápiaként használó művészt és a művészete után szép lassan saját magát is eldobó, reményvesztett embert. Az embert, akiről nem hiába mondta egyik producere, hogy alig húszévesen már olyan volt a hangja és a karizmája, mint egy hatvanon túli jazzénekesnőnek. Persze neki könnyű volt, hiszen ahogy a Back To Black-ben is énekelte, „meghaltam százszor is”.

A Back To Black Amy Winehouse második és egyben utolsó stúdiólemeze. A lemez dalai a szexről, az ivásról, a drogokról és a férjével folytatott szerelmi háborúról szólnak.

Őszintén énekelt arról, hogy miért kezdett inni és drogozni, és arról is, hogy mi az oka annak, hogy ezeket nem akarja abbahagyni. Ezért a lemezért öt Grammy-díjjal jutalmazták, ám a díjátadón nem lehetett ott, mert az Amerikai Egyesült Államok nem adott vízumot neki sorozatos botrányai és drogügyei miatt.

https://www.youtube.com/watch?v=gEMWE4SB3FE

„Ha lezártok egy kapcsolatot, mindenki abba tér vissza, ami kényelmes neki: az exem a barátnőjéhez, én pedig az iváshoz és az őrületbe” – így vallott korábbi társával, későbbi férjével való szakításáról a brit énekesnő. Rettenetesnek és egyben katartikusnak írta le az együtt töltött időszakot, és bár sokak szerint kettejükben csak a drog szeretete lehetett a közös, a nagyobbrészt a férfiról szóló Back To Black album dalainak érzelmi gazdagsága, keserédes őszintesége másról árulkodik.

Az életével játszott Amy Winehouse. S míg mi folyton csak nyertünk vele, ő veszített. Nagy kár érte.

A Back To Black szövege Babiczky Tibor fordításában:

Sajnálkozni sem volt idő 
Máris a farkán ült a nő 
Biztos téttel játszik ő 
Én meg felemelt fővel 
Könnytelenül erőtlen 
Magam vagyok s ő a nővel

Járt útra visszatértél 
Amit elhagyni véltél 
De a múltunk még él 
S én most baljós útra lépek 
Megemelem a tétet 
Elmém az őrületé lett

Csak a szavaink búcsúzkodtak 
Meghaltam százszor is 
Te visszamész hozzá 
Én pedig magunkhoz visszatérek

Nagyon szeretlek 
De ez nem elégít ki 
Te tolni szeretsz én szívni 
Olyan, mint egy cső az élet 
Kicsi vagyok keveset érek 
Dőlök belső falak göngyölegének

Csak a szavaink búcsúzkodtak 
Meghaltam százszor is 
Te visszamész hozzá 
S az én elmém az őrületé lett

Valahogy így eshetett. Amy Winehouse depressziója, alkoholizmusa és tehetsége örökbecsű önéletrajzi dalt termett. Ha nem iszik, nincs ez a szám – de talán ő maga még köztünk volna.”

https://www.youtube.com/watch?v=h1TQRJWLZ3s

 

Adás: 2017. október 6.

Kovalik Márta díj

A Rádió Bézs, annak főszerkesztője Fodor János, valamint a Szaday család vándordíjat hozott létre, azért, hogy Kovalik Márta, aranytollas Újságíró, az egykori Húszas stúdió szerkesztője, a Magyar Rádiózás meghatározó személyisége emlékét az utókor megőrizze.

Az emlékdíj nem szakmai díj.

Az kapja minden évben, aki szabad, független, tisztességes ember s tesz azért, hogy a következő generáció minél nagyobb tudással, minél szabadabban élhessen úgy, hogy a tényeket megismerhessék, és azokat tiszteletben tartsák.

Az első díjazott Bojár Gábor fizikus, vállalkozó, a Graphisoft CAD-szoftverfejlesztő cég és a budapesti Aquincum Institute of Technology magánegyetem alapítója.

A díjat Formanek Zsuzsa üvegtervező iparművész és Bedécs Kristóf ötvösművész tervezte és alkotta.

A június 28-i díjátadón  Bornai Tibor, Gábriel, Pleszkán Écska és Ratkóczi Huba duo és Wessely Ernő lépett fel.

 >>>

Kicsoda is "sándorgyuri"?

Frank Iván

Hahn Endre írt arról, hogy Sándor György futva szaladt fel a lépcsőkön, hogy megmutasson egy írást a Nők Lapjából. Az írás a humoralista 80. születésnapja alkalmából készült, azzal a címmel, hogy: Vagy ez is csak vicc? Ugyan nem ezért ültem klaviatúrához, hogy kritizáljam a címet, azért mégis megteszem. Ugyanis Sándor György nem szokott viccelni. Vagy ha igen, akkor nem győz bocsánatot kérni. Nem mintha a vicc műfajával valami baja lenne, csak hát az valahogy nem passzol az egyéniségéhez. A humor. Az igen. A morál. Az igen. A morál, humorba mártva. Hahn Endre elmondja, hogy a 80 évéből kb. 55 éve ismeri. Én is eldicsekszem vele, mi kb. 48 éve ismerjük egymást. Azért ez sem kevés idő. És most jön a lényeg, amit mondani szeretnék. Azt mondom, hogy ismerjük egymást. De biztosan így van? Őszintén mondom, ezen akkor kezdtem komolyan gondolkodni, amikor megnéztem azt a portréfilmet, amit nemrégen mutattak be, és amit Kocsis Tibor rendezett, „sándorgyuri” címmel. A film nagyon korrekt: kendőzés nélkül mutatja be Gyuri származását, gyerekkorától az életét, bemutat néhány tényleg jellemző epizódot a pályafutásáról, néhány önvallomás is elhangzik, barátok, pályatársak mondják el, milyennek látják őt… Azt hiszem, minden elhangzik a filmben, ami Gyurit jellemzi: hogy végtelenül érzékeny, hogy teljesen egyedi, amit alkotott, hogy Karinthy Frigyes, Örkény István szellemi örököse, hogy a színpadon, az írásaiban egyaránt próbára teszi a nevetőizmainkat és a szellemünket, minden írását, előadását áthatja a humánum… és sokáig lehet még sorolni, ami elhangzott a filmben, és ez mind mind igaz.

De vajon tényleg éppen olyan Sándor György, mint amilyennek ebben a portréfilmben láttuk? Vajon az önvallomásai, a barátok, kollégák, jóismerősök mondatai összeadják-e azt, ami „sándorgyuri”? Létezik olyan fogalom, amit, ha kimondunk, rögtön őt juttatja eszünkbe? Kétlem, hogy van ilyen. Mert, miközben végtelenül magabiztosnak, pontosnak, naprakésznek látszik, nincs olyan időszaka az életének, amikor ne lenne ezer dologban bizonytalan, kétkedő, sőt, önmarcangoló…

És ez még mindig nem ő.

Na jó. De akkor kicsoda valójában?

Nekem például sok mindenben útbaigazítóm, irányjelzőm. Olyan ember, akit szeretve tisztelek. Bár nem mindig és nem mindenben értettünk egyet.

Amikor azt írtam, hogy nincs olyan fogalom, ami egyetlen szóban kifejezné, hogy kicsoda is ő, tévedtem van olyan szó.

Humoralista. Ő a „sándorgyuri”.

 

 >>>

Partnereink:

VDSZ jooble myonlineradio wildom

2018. szeptember 16.

A Rádió Bézs egy internet riádió.

2015. február 2.-án indult. Majdnem 4 éve már. És azóta szól folyamatosan, napi 24 órában.

Miért Bézs a neve? Válaszolhatnánk azt, hogy „csak”. De azért ennyivel mégsem intézhetjük el. Szóval azért lett Bézs a rádió neve, mert szeretjük a diszkrét, decens színeket. Másként fogalmazva, nem szeretjük a tolakodóakat, rikítóakat. Színekben sem.

A Bézs szín elegáns, finom, visszafogott, mint egy szép és okos nő. S próbáltunk, próbálunk értük szólni, mert hiszünk abban, hogy ők a megoldás. Értük szólunk, hogy jobb lehessen mindenkinek.

A Rádió Bézs sosem volt úgynevezett női rádió. Ez a rádió – mint másban sem -, nem bírja el nemek szerinti megkülönböztetést. A Rádió Bézs tehát minden gondolkodó, értelmes embernek szól! Aki hallgatja, higgadt, okos szóra igényes, szép zenére, számíthat, hiteles információkra a kultúra, a tudomány, a közélet világából. És mind ezek mellett még kellemesen szórakozhat is. Ebben a rádióban ugyanis nem ugranak egymásnak a szekértáborok. A közöset keressük, nem azt ami szétválaszt!

A Rádió Bézsben direkt napi és pártpolitikával nem foglalkozunk. Minket az alkotók alkotásai, az emberek napi ügyei, érdekelnek, és nem azzal foglalkozunk, hogy kit mivel lehet lejáratni, lehetetlenné tenni. A Bézsben még hírek sincsenek, szeretnénk, ha legalább itt béke lenne. De mindez nem azt jelenti, hogy nincs véleményünk a világról. Persze, hogy van, nem is titkoljuk, csak éppen nem tartjuk élből idiótának azt, aki nem úgy gondolkodik, ahogy mi.

Tudjuk, mit csinálunk. Nincs gond a témaválasztással. A szerkesztők, műsorvezetők is élnek, fájnak, szeretnek, dolgoznak, nevelnek, gondolkodnak, tanácsot kapnak és adnak, s ők is szórakoznak. Tudják hát, miről szóljon a Rádió Bézs.

Van interjú, tanácsadó, rendelő, divatkreátor, nevelő, van recept és könyvajánló, van szépség és szex, van ránc és kor, határtalanul! És van vers, komolyzene, és nálunk is van nyár, meg tavasz, sőt nedves ősz és hideg, borongós tél. És vannak bizonyára tévedések, hibák is. Emberek készítik, önkéntes munkában a műsorokat.

A Rádió Bézsben lehet pletyka és recept, seprűn lovagolva repülhet akár az ezotéria. Egy a lényeg, gagyi ne legyen! Mert az érték és mérték fontos nekünk! A Rádió BÉZS a finom, lágy hangok vonala! ! Higgadt és mégis szenvedélyes a hangvételében! A Rádió Bézs celebmentes adó. Nálunk az igazi művészek, a kiemelkedő személyiségek mellett akár a szomszéd fia vagy lánya is szót kaphat, ha van tisztességes, sokakat érdeklő mondanivalója.

Abban hiszünk, hogy ezekért is érdemes hallgatni bennünket.

Reméljük az Önök megelégedésére.

 >>>
Élő
adás

Élő
adás Bézs 2


Támogass!

Támogassa a Rádió Bézst!

A Rádió Bézs adásait mindenki ingyen hallgatja, de nem ingyen készül.

Három esztendeje erőnkön felül teljesítünk, hogy szólhassunk önökhöz, önökért. Arra kérjük önt, hogy támogasson, hogy életben maradjunk, hogy növekedni és fejlődni tudjunk

 >>>

Játék

Hallgasson minket és nyerjen!

Az idei divatszezonban szinte minden a minták, virágok, kockák körül forog. Van masni, fodor és csillogás is bőven. Persze legjobb, ha mindez saját kezűleg készül.

Válaszoljon helyesen játékunk kérdéseire és 3 kisorsolt nyertesünknek divatos szoknyaanyagot és Burda szabásmintát küldünk.  

 

 >>>